Zabawy integracyjne w zerówce lub w przedszkolu na początek roku szkolnego

Początek roku szkolnego w zerówce to czas pełen emocji zarówno dla dzieci, jak i dla nauczycieli. Nowe twarze, nowe środowisko i nowe wyzwania mogą budzić wiele emocji, dlatego ważne jest, aby stworzyć atmosferę bezpieczeństwa i przyjaźni. Zabawy integracyjne to świetny sposób na wprowadzenie dzieci do nowej grupy, budowanie relacji oraz rozwijanie umiejętności społecznych. W tym artykule przedstawimy kilka propozycji zabaw integracyjnych, które mogą pomóc w rozpoczęciu roku szkolnego w zerówce.

1. „Poznajmy się”

Cel: Wprowadzenie dzieci, zapamiętywanie imion, przełamanie pierwszych lodów.

Opis zabawy: Dzieci siedzą w kręgu. Każde dziecko po kolei mówi swoje imię i wykonuje prosty ruch, np. machanie ręką, klaskanie. Reszta grupy powtarza imię i ruch. Zabawa pomaga zapamiętać imiona i daje dzieciom poczucie przynależności do grupy.

2. „Sieć przyjaźni”

Cel: Budowanie więzi, rozwijanie umiejętności współpracy.

Opis zabawy: Dzieci siedzą w kręgu, a nauczyciel trzyma kłębek wełny. Nauczyciel zaczyna, mówiąc swoje imię i rzucając kłębek do innego dziecka, trzymając jednocześnie kawałek nici. Dziecko, które złapało kłębek, mówi swoje imię i rzuca go do kolejnej osoby, trzymając kawałek nici. Zabawa kończy się, gdy wszystkie dzieci trzymają kawałek nici, tworząc „sieć przyjaźni”.

3. „Tajemniczy worek”

Cel: Wzmacnianie pewności siebie, rozwijanie umiejętności opowiadania.

Opis zabawy: Nauczyciel przygotowuje worek z różnymi przedmiotami. Każde dziecko po kolei wyciąga jeden przedmiot z worka i opowiada, co to jest i do czego może służyć. Ta zabawa pomaga dzieciom w rozwijaniu umiejętności językowych i pewności siebie.

4. „Zabawa z chustą animacyjną Klanza”

Zdjęcie: Canva pro

Cel: Wzmacnianie współpracy, rozwijanie umiejętności ruchowych, integracja grupy.

Opis zabawy: Chusta animacyjna Klanza to kolorowa, okrągła chusta z uchwytami, która może być wykorzystana do wielu różnych zabaw. Dzieci i nauczyciel trzymają chustę za uchwyty i wykonują różne ruchy. Oto kilka propozycji zabaw z chustą:

  • Fale: Dzieci unoszą i opuszczają chustę, tworząc „fale”. Na hasło nauczyciela mogą wykonywać fale wolno lub szybko, niskie lub wysokie.
  • Kolory: Nauczyciel wywołuje kolor, a dzieci, które trzymają dany kolor, podbiegają pod chustę i zmieniają miejsce z innymi dziećmi.
  • Podrzucanie piłki: Dzieci trzymają chustę napiętą, a nauczyciel umieszcza na niej lekką piłkę. Zadaniem dzieci jest wspólne podrzucanie piłki do góry tak, aby nie spadła na ziemię.
  • Parasol: Dzieci unoszą chustę do góry, a następnie schodzą pod nią, tworząc „parasol”. Można wprowadzić elementy muzyki i śpiewu, aby zabawa była jeszcze bardziej atrakcyjna.

5. „Lustro”

Cel: Rozwijanie koncentracji, koordynacji ruchowej i współpracy.

Opis zabawy: Dzieci dobierają się w pary. Jedno dziecko wykonuje powolne ruchy, a drugie stara się je naśladować jak w lustrze. Po kilku minutach zamieniają się rolami. Zabawa ta pomaga w rozwijaniu koncentracji oraz zrozumieniu roli współpracy.

6. „Pociąg do zabawy”

Cel: Wzmacnianie poczucia wspólnoty, koordynacja ruchowa.

Opis zabawy: Dzieci ustawiają się jedno za drugim, tworząc „pociąg”. Nauczyciel jest „lokomotywą” i prowadzi pociąg, wykonując różne ruchy, np. machanie rękami, skakanie na jednej nodze. Dzieci naśladują ruchy nauczyciela, poruszając się po sali. Można wprowadzić stacje, na których dzieci będą wykonywać dodatkowe zadania, np. śpiewanie piosenki czy recytowanie wierszyka.

Zabawy integracyjne to doskonały sposób na rozpoczęcie roku szkolnego w zerówce. Pomagają dzieciom poznać się nawzajem, budować relacje oraz rozwijać ważne umiejętności społeczne. Ważne jest, aby zabawy były dostosowane do wieku i możliwości dzieci, a także prowadzone w atmosferze radości i zrozumienia. W ten sposób początek roku szkolnego stanie się miłym wspomnieniem, a dzieci chętnie będą uczestniczyć w kolejnych zajęciach.


Zdjęcie główne: Canva Pro