Karty Failowship „Dam radę!” to narzędzie wspierające dzieci w radzeniu sobie z niepowodzeniami, wyzwaniami i konsekwencjami sukcesów, oparte o koncepcję psychologii pozytywnej. Przeznaczone są do pracy z młodymi ludźmi w wieku od przedszkola do około 14 roku życia. Stworzone zostały jako narzędzie, którym dorośli pracują razem z dziećmi.
Dlaczego należy rozmawiać z dziećmi o niepowodzeniach?
Rozmowy o niepowodzeniach z dziećmi są niezwykle ważne, ponieważ uczą je, jak radzić sobie z trudnościami życiowymi. Dzieci napotykając błędy lub niepowodzenia często starają się je ukryć, obawiając się, że mogą one negatywnie wpłynąć na ich wizerunek lub osiągnięcia. W takich sytuacjach wsparcie ze strony dorosłych – pedagogów, psychologów, rodziców – jest niezbędne. Dzięki nim, młodzi ludzie uczą się budować odwagę oraz zdolność radzenia sobie z wyzwaniami i przeciwnościami losu.
Umiejętność zachowania spokoju i opanowania w obliczu niepowodzeń jest kluczowa dla rozwoju odporności psychicznej. Nauka wyciągania wniosków z doświadczeń oraz zdolność uczenia się na własnych błędach są nieocenione w kształtowaniu charakteru i osobowości. Wczesne rozwijanie tych umiejętności przyczynia się do budowania silnej, odporniejszej na stres osobowości, co jest cenne w dorosłym życiu.
Dodatkowo, rozmowy o niepowodzeniach wzmacniają odwagę i motywację do osiągania celów, ucząc, że porażka nie jest końcem, a częścią procesu nauki i rozwoju. Dzieci, które uczą się akceptować swoje niepowodzenia, stają się bardziej odporne na frustrację i bardziej skłonne do podejmowania rozsądnego ryzyka w dążeniu do realizacji swoich marzeń i ambicji.
Karty Failowship “Dam radę!” są narzędziem, które ułatwia prowadzenie takich rozmów. Dzięki atrakcyjnym grafikom, otwartym pytaniom i tematom skłaniającym do refleksji, dzieci mogą swobodnie wyrażać swoje uczucia i myśli. Narzędzie to pomaga w identyfikowaniu i wyrażaniu emocji związanych z niepowodzeniami, jednocześnie zapewniając bezpieczne środowisko do dyskusji i nauki.
Karty Failowship „Dam radę!” polecamy do pracy z dziećmi:
- Rodzicom – do wspólnych rozmów i ćwiczeń
- Nauczycielom – jako narzędzie wspierające zajęcia szkolne czy tematy podnoszone na godzinach wychowawczych
- Psychologom i terapeutom – do urozmaicenia i wzmocnienia prowadzonych zajęć
- Trenerom – do pracy z zespołem i indywidualnej
- Pracownikom bibliotek – jako pretekst do rozmowy o niepowodzeniach, sukcesach czy wyzwaniach bohaterów książek
Opinie na temat kart:
Karty Failowship „Dam radę!” bardzo ułatwiają komunikację pomiędzy dzieckiem a nauczycielem, dzieckiem a dorosłym czy między dziećmi. Karty prowokują je do wypowiedzi, zachęcają do słuchania. W grupach, w których pracuję, zauważyłam że te karty, bardzo rozbudzają empatię, wczucie się w sytuację drugiej osoby.
dr Agnieszka Nowak–Łojewska, pedagog, wykładowca
Karty Failowship „Dam radę!” to doskonałe narzędzie oparte o teorie psychologii pozytywnej. Stanowią pretekst do konstruktywnego spojrzenia na porażkę, jak na lekcję, z której można wyciągnąć wnioski, czegoś się nauczyć. Jednocześnie pokazują, jakimi zasobami dysponujemy, co mamy w posiadaniu, co nam pomaga w zrozumieniu trudnego doświadczenia, przeżyciu go, nazwaniu. Pozwalają na docenienie siebie i docenienie innych
dr Anna Hildebrandt-Mrozek, Happiness at School
Karty Failowship „Dam radę!” to wg mnie brakujący element programów kształtujących kompetencje społeczne dzieci i młodzieży w erze wyścigu szczurów i ideologii sukcesu. Karty uczą nie tylko mierzyć się ze swoimi potknięciami, ale co najważniejsze spoglądać na nie jak na swoiste lekcje. Uczą myślenia przyczynowo-skutkowego, patrzenia z wielu perspektyw, wyciągania wniosków, analizowania, uczenia się na błędach innych, ale… przede wszystkim uczą rozmowy. Wymagają od uczestników zatrzymania się, dostrzeżenia drugiego człowieka, wsłuchania się w to, co ma do powiedzenia, a to umiejętności bezcenne.
dr Magdalena Hinc-Wirkus, pedagog specjalny, oligofrenopedagog, terapeuta SI
Za powstanie kart Failowship “Dam radę!” odpowiadają: Teresa Ulanowska – pedagog i socjolog, edukatorka Pozytywnej Dyscypliny, odpowiedzialna za merytoryczną stronę kart; Ula Lizak – logopedka, terapeutka dzieci z ASD, autorka popularnych grafik „Rozmowy Mamy Kurki”, autorka grafik i merytoryczna inspiratorka oraz Jarek Łojewski – twórca kart Failowship dla dorosłych, porażkolog, założyciel Fundacji Dobra Porażka, pomysłodawca i producent kart.
Kart powstały w ramach działalności statutowej Fundacji Dobra Porażka.